بررسی ابزارها، تاکتیک‌ها و رویکردهای رسانه‌ای گروه تروریستی داعش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

2 دانش آموخته کارشناس ارشد مدیریت رسانه

چکیده

در چند دهة گذشته، گروه‌های افراطی فراوانی در منطقه بروز و ظهور کرده ولی بی‌شک هیچ‌کدام از آن‌ها مانند گروه تروریستی و تکفیری داعش در فضای رسانه‌ای حضور نداشته‌اند. پروپاگاندای داعش نشان‌دهندة توجه سرکردگان این گروه به جریان­سازی اجتماعی و تأثیرگذاری بر افکار عمومی است. داعش در کنار عملیات میدانی خود با استفاده از فنون عملیات روانی، رسانه­ای و جنگ نرم تلاش کرده است از خود تصویرسازی و نیرو جذب کند. آن­چه در این مقاله به آن پرداخته ‌شده، نخست ترسیم تصویری از امکانات رسانه­ای و اهداف و رویکردهای هرکدام از مؤسسات تبلیغاتی داعش است. پس از آن ضمن بررسی فنون عملیات روانی و جنگ نرم، به تبیین تاکتیک‌های رسانه­ای داعش با محور عملیات روانی پرداخته می­شود. در انتها نیز سناریوهای مختلف از رفتار رسانه­ای داعش بیان شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Review of Tools, Tactics and Media Approaches of the DAESH Terrorist Group

نویسندگان [English]

  • Seyyed Mehdi Sharifi 1
  • Zeinab Shahini 2
1 Assistant professor of Management of Tehran Univeristy, Tehran, Iran.
2 Post-Graduate of Media Management, Tehran, Iran.
چکیده [English]

For the past several decades, a lot of extremist groups have emerged in the region but, without doubt, none of them has been occupied the media space as much as the DAESH Takfiri terrorist group. The propaganda of DAESH indicates the attention of the group’s ringleaders to creation of social currents and impacting the public opinion. DAESH, besides field operation, has tried, via the techniques of psychology, media and soft war operation, to cover itself in an alluring garb to recruit forces. What is touched upon in this article is first to give a general picture of the media facilities, aims and approaches of each of the propaganda horns affiliated to DAESH, then examining its theoretic topics, techniques of psychological operation and soft war and the media tactics, with a focus on psychological warfare. Next, the documentaries of DAESH with military, political and cultural themes have been reviewed, using the technique of content analysis. In the end, different scenarios of the media behavior of DAESH in the future and the proposed mechanisms to confront them have been mentioned.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Media tools
  • media tactics
  • soft war
  • DAESH
  • psychological operation
  • الوقت. (1394)."روش­ های تبلیغات رسانه ­ای داعش". قابل دسترسی در:http://alwaght.com/fa/News/8332
  • تارنمای انتخاب. (1393). " با رسانه‌های داعش شوید". قابل دسترسی در: http://www.entekhab.ir/fa/news/194015
  • تارنمای باشگاه خبرنگاران جوان. (1394). "داعش رسانه‌ای ­ترین گروه تروریستی تاریخ". قابل دسترسی در: http://www.yjc.ir/fa/news/5113201/
  • تارنمای تابناک. (1394). "رادیوی فارسی زبان داعش". قابل دسترسی در: http://www.tabnakalborz.ir/fa/news/172022
  • تقوی ­نژاد. سید مجتبی. (1394). «دیپلماسی ترور». ماهنامه دیپلمات. سال اول، شماره دوم، 99.
  • تارنمای خبرگزاری فارس. ( 8آبان 1394). "رادیو صدای خلافت داعش به زبان فارسی «دری» در افغانستان شنیده می‌شود". قابل دسترسی در:
  • http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941108000093
  • تارنمای شفقنا. (اردیبهشت1394). "پخش «رادیو صدای خلافت» داعش در ننگرهار متوقف شد". قابل دسترسی در: http://af.shafaqna.com/FA/100827
  • تارنمای شفقنا. (فروردین 1394). "افغانستان خواهان توقف پخش رادیو «صدای خلافت» داعش از پاکستان شد". قابل دسترسی در: http://af.shafaqna.com/FA/99390
  • مجدی زاده. زهرا. (3 آذر1393). استراتژی رسانه‌ای داعش، تارنمای تبیان. قابل دسترسی در: http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=288825

 - Berger. J.M. and Morgan. Jonat hon. (2015). "The ISIS Twitter Census, Defining and describing the population of ISIS supporters on Twitter". The Brookings Institution. No. 20

 - Crethiplethi.(2015)."isis-s-propaganda-machine". available at:

http://www.crethiplethi.com/isis-s-propaganda-machine/islamic-countries/syria-islamic-countries/2015/

-Dabiq (magazine).Wikipedia, (2016) available at:  

https://en.wikipedia.org/wiki/Dabiq_(magazine)

-Graeme Wood. (2015). “What ISIS Really Wants” The Atlantic. Accessed March 19, 2015. available at:

http://www.theatlantic.com/features/archive/2015/02/what-isis-really-wants/384980/#disqus_thread

- Klausen. Jytte. (2015). "Tweeting the Jihad: Social Media Networks of Western Foreign Fighters in Syria and Iraq". Published with license by Taylor & Francis Group. 38:1–22

-Wikipedia, (2016) available at: https://en.wikipedia.org

/wiki/Islamic_State_of_Iraq_and_the_Levant

-wordpress. (2015). "I “nuovi barbari”?". available at:

https://bugiedallegambelunghe.wordpress.com/2015/11/25/i-nuovi-barbari/

-Yin Yeung. Chung. (2015). "A Critical Analysis on ISIS Media Strategies". Academia.edu. available at:

https://salford.academia.edu/ChungYinYeung